TRAVEL BLOG: Coasta portugheza sau un mic paradis ascuns

File de calatorie: stop Portugalia( episod 1)

Vara trecuta, m-am decis sa imi indrept concediul spre o destinatie noua, nu stiu cum de nu m-am indreptat pana acum in ….Portugalia, poate din comoditatea Greciei extra cunoscute sau poate ca multe alte locatii sunt mult mai comerciale, si da m-am dus spre plajele din Spania cu faimoasa Ibiza(cine nu-si doreste un party pe plaja si o croaziera cu dj!?) ,  Gran Canaria , coasta italiana Rimini, Croatia si frumoasa coasta Dalmata, Split si Turcia etc…sunt multe, multe de povestit.

Desi sunt o devoratoare de drumetii, desi experimentez calatoriile inca de pe vremea cand eram o broscuta atasata pasaportului mamei mele…..desi am vazut numeroase atractii interesante, am adulmecat istoria multor orase, am testat bucataria multor culturi….niciodata nu mi-a venit sa astern drumetiile prin articole. Am postat eu ceva fotografii pe social media, am publicat chiar cateva peisaje …dar niciodata nu m-a atras acest domeniu in jurnalism. Faptul ca devorez sport pe paine…..mda, eman pofta de meciuri si pofta de scris de mic copil….si deja mi-am creat(sper sau cred) un nume ca freelancer sportiv recunoscut international si membru in cea mai mare organizatie a lumii sportive, Sja Uk.

Portugalia este singura destinatie care m-a facut sa astern randuri, sa arat lumii ca acolo undeva in Europa este un paradis ascuns, o destinatie foarte bine raportata calitate-pret, cu o cultura interesanta, cu o bucatarie sanatoasa, cu traditii superbe si cu locuri de care nu dai nici pe google maps. Calatoria incepe in Cascais, o statiune aflata la vreo 20km de Lisabona, capitala Portugaliei. Toata coasta este defapt o intindere de 20km de plaje, care mai de care, cu sute de restaurante si cel mai fin nisip, da, da m-ati auzit, chiar mai fin decat cel provenit din desert, unde mai adaugi o curatenie realizata de voluntari pe plaja, care sincer, nici nu prea sunt pusi la prea tare la incercare. Coasta, plaja superba si un Ocean care …desi este ocean este atat de limpede incat pana si la 10m ….poti vedea pestisorii veniti sa cerceteze zona. Un trio de culori avansand spre un bleumarin, atat de diferit, parca cu infatisare de marea Egee, dar mult, mult mai limpede si fara vreo meduza. Ajungem la peisaje, ceva aloe vera , palmieri dar cu vlaga nu ca cei din Gran Canaria si peisaje de la 2m foarte diferite. Cascais un oras port, in trecut un oras pescaresc, emana cultura iar pe langa oceanul limpede si plajele superbe….se afla si aproape de cateva repere extraordinare. Primul vizitat este Boca de Inferno, un aranjament de stanci care arata ca o gura spumeganda, lovita de oceanul agitat. Am poposit pe stanci, am incercat un fel de yoga, asa la apus cu zenul cutiei de bere de mana. Urmatoarea atractie turistica este clar Sintra, dar nu va voi povesti caci este o locatie arhi cunoscuta, multe castele, locatii, pivnite, pesteri, cultura si istorie, o locatie care se poate vizita in cel putin 2zile, o adunatura de monumente, parcuri, gradini care necesita timp. De la istorie trecem la ce m-a fascinat prima oara in Portugalia, natura…am achizionat o excursie de pe un site cu activitati (unul nou-nu dau nume caci nu vreau sa ii fac reclama) …si se voia a fi o excursie catre o laguna secreta, cu un pranz, 8 ore cu drumul spre locatie cu jeepuri si paddle surf cu niste localnici. Cam putin spun eu …pus in descriere….am experimentat un nou sport, am vazut locatii superbe( laguna, ocean…drumul pe o carare restrictionata)….toate au fost imbibate cu informatii despre Portugalia, despre plaje, Lisabona, despre surf….ba chiar unul dintre ghizi, patronul care organizeaza aceste experiente fiind o persoana speciala, modesta…noi afland de la colegul lui ca este profesionist…un campion european si national la surf. Dar nu trofeele m-au impresionat ci excursia, atat de bine organizata, cu acesti 2portughezi Hugo si Tito, care au avut grija ca totul sa fie perfect. Au conversat, ne-au aratat tot, tot …ne-au dus in laguna, unde sincer m-am simtit in al noulea cer. Atat de relaxant si asa oameni, care isi utilizeaza pasiunea ca job. Emanau pasiune, ba chiar pranzul, unul foarte gustos de altfel, fusese preparat de sotia lui Hugo, totul in familie, angajatii fiind prietenii lui, toti din acelasi cartier, iubitori de valuri, pasionati de ocean si plini de dragoste pentru orasul lor. Asa povesti uimitoare, asa organizare, desi am facut de la parasutism, la scuba , la jet sky, la parasutism pe apa….la orice va puteti gandi, am incercat tot, tot…niciodata nu am avut acest sentiment. M-a fascinat locatia lagunei, apoi o mica iesire spre ocean ….unde oamenii culeg scoici…apoi ocenul si valurile lui demne de filme de surf, toata ambalate in frumoasele povesti ale celor 2, care efectiv iti reflectau viata localnicilor. Superb. Nu am cuvinte sa va explic….si nici fotografiile nu pot arata …ce este acolo, totul este un tot unitar,  daca ajungeti in Lisabona…sau in zona, recomand cu drag aceasta experienta. Hai ca dau nume airbnb. Costa cca 70£, dureaza 8ore.

Trecand de la locatii ascunse, ajung repede la pagina din revista Lisabona, capitala plina de atractii, pe scurt Barrio Alto, un spot de unde poti vedea Lisabona, podul Vasco da Gama( primul ca lungime in Europa si al noulea in lume) ..avand 20km de sosea pe apa, apoi monumente care expun victoriile impotriva asupritorilor, un arc ….ca urmare a eliberarii de sub francezi, un monument anti spanioli, cu victoriile aferente si tot de notat o statuie ( asemanatoare cu cea din Rio) si cu o cruce sa arate maurilor caci credinta catolica este stapana pe pamant portughez. Rooftop 360 grade in Amoreias, cel mai inalt spot din Lisabona si neaparat o plimbare cu tramvalui lor pe stradute mici, micute dar abrupte. O masa in centru, cu locatii inundate de trecutul scriitorilor portughezi.

De la Lisabona, ocean, plajele de Cascais, Estoril, Boca de inferno si de la valurile de competitii( Carcavelos si Caparica)  ajungem la Cabo de Roca, o locatie cunoscuta pentru peisaj dar care este conexiunea spre o alta lume….praya de ursa….o locatie stancoasa, asemanatoare cu clifurile din Anglia, dar care are o plaja cu nisip fin, stanci precum coifuri si un peisaj salbatic, necomercial ba chiar nemarcat si nestiiut. Este ……mult peste ce veti vedea in fotografii, recomand o zi pe plaja ursoaicei si un apus,insa mergeti pregatiti ca locul necomercial inseamna un mers pe un drum ne-amenajat de 30minute, drum abrupt si nicio terasa, niciun magazin. Dar merita poate mai mult decat orice monument.

Pe langa toate cele mentionate mai sus, adaugam preturi mici la alimente, iesiri, terase si suveniruri si iar foarte important ospitalitatea care nu este un lucru rar. Personal consider ca daca dupa 3 mese la restaurant primesti o intampinare calduroasa pe nume si la sfarsit si un pahar din vinul pe care-l bei ..din partea casei, daca primesti reducere la plaja dupa ce ai fost cateva zile…daca oriunde mergi oamenii iti ofera un zambet, pentru mine …..aceasta ospitalitate la fiecare colt denota o educatie si o apreciere a turistului.Si pe langa natura, preturi, locatii superbe totul se ambaleaza cu cultura, istorie si picaturi de ospitalitate care iti fac concediul perfect.

Aceasta locatie, m-a fermecat si m-a facut sa incep un sir de file de calatorie, caci personal, cred ca calatoriile sunt singurele lucruri pentru care platim dar care ne aduc bogatii.