File de calatorie, episod sicilian

Iulie 2018

Avida dupa calatorii, fiecare anotimp inseamna si o relaxare. Cand vine vorba de vara, desigur gandul imi fuge catre plaje, zone cu soare si anul acesta am ales, ceva nou, Sicilia si coasta Cataniei, zona Messina.

Am ales sa merg in Roccalumera, un oras de pe plaja caruia se vede frumoasa Calabria, adica botul cizmei italiane, foarte aproape de Taormina, cu faimosul amfiteatru grecesc si cu o priveliste catre unul dintre cei mai activi vulcani, Etna.

Ajunsi la aeroportul din Catania, am decis ca cea mai simpla solutie sa ne „plimbam” de colo, colo este masina. Facusem rezervare in prealabil, asa ca ajunsi acolo am mers 2 minute pe jos, pana la Europcar, unde o italianca foarte amabila ne-a ajutat, explicat si ne-a oferit si apa…am luat bilet de ordine si am stat cca 1h, caci erau multi cu programari si precodate, astfel ca am avut vreo 5 persoane in fata, ne-am luat piticul intr-un final, un Fiat Panda, haios, chibrit de masinuta, dar foarte util pe stradutele micute siciliene. Costul masinii a fost de cca £200, cu full rezervor si 300euro depozit rambursabil. Pentru 11 zile, facand un calcul ca pentru 2 persoane transportul pana la statiune facea aeroport-centru- centru-Roccalumera si costa cca 20 euro/pers, asta insemnand doar dus 40 euro si vreo 3 ore drumul, cu masina pe autostrada a durat 1h, si taxa a costat doar 2.5 euro. Wow. Un pica nebunie in Catania cu condusul, mare, mare grija, nu au treaba cu semnul cedeaza, taie calea, trec pe rosu, nu opresc la treceri….pentru mine un mic haos, gen experienta Napoli, na…ciudat, dar ajunsi pe autostrada e drumul doar drept si cu niste peisaje….wow.

Ajunsi la Roccalumera, am luat cazare prin airbnb, eu asa functionez in ultima perioada, fara fite de 5 stele, simplu cazari apartamente/case inchiriate de localnici, case langa plaja, aproape de mare/ocean si muuult mai avantajos financiar. Un apartament foarte dragut, central si la doar 3 minute de plaja, asa ca NU puteam alege ceva mai bun.

Marea Ionica, un picut rece, dar peisajele parca rupte din filme, te poarta spre o relaxare absoluta. Cladiri, case pe dealuri cu vedere la mare, pe colturi abrupte, drumuri serpuite pe langa mare si in spate frumosul munte al lui Zeus, muntele Etna.

Am fost la Amfiteatrul grecesc, pana sa ajungem acolo, am parcat la vreo 2 minute si din parcarea am avut gratuit un autobuz care ne-a dus la portile antice. Stradute mici, suveniruri, miros de lamaie, sucuri de portocale rosii, un drumulet de vis. Ruinele emanau istorie iar privelistea de sus de pe deal iti taie rasuflarea…nu am cuvinte sa ambalez atata frumusete. Taormina chiar este un oras superb, se simte istoria, se vad peisajele, totul parca este rupt dintr-un tablou.

La capitolul gastronomic au pestii zilei, adica cam ce prind ei si prepara proaspat, au fel de fel de tipuri de orez, paste, pizza si multe feluri de fructe de mare. Arancini, un fel de triunghi in pesmet umplut cu orez, sau tot felul de langosi cu cascaval, salami sau spanac. Preturile pentru o masa in 2 la restaurant este de cca 45euro. Un pic ca scump si nu sunt foarte multe optiuni de altfel de preparate. Sucuri naturale cu portocale rosii de Sicilia, inghetata si toate prajiturile din lume, tot inghetate.

Ca locuri de vizitat Taormina, Muntele Etna desigur cu craterele, cu plimbari cu niste autobuze 4×4 cu rotile de dimensiunea unui Jeep, costul telecabinei este de 30 euro sau 60 euro depinde de ce trip alegeti. Apoi pe autostrada se ajunge la Messina, in centru sunt niste catedrale, plaje, un port si mici orasele adiacente cu iz sicilian. Per ansamblu peisaje frumoase, insa pe alocuri se simte amprenta saraciei, se vede in starea cladirilor, in ce masini detin, in simplitatea localnicilor. M-am simtit ca pe ulitele uitate din satele romanesti. Italienii vorbesc foarte tare, sunt un pic necizelati, adica se holbeaza la tine ….si desigur tatuajele mele faceau ca la fiecare trecere sa simt „cctv-urile”, adica privirile batranilor care NU au decenta sa se abtina, nu aveau pic de retinere in holbare. Ori m-am obisnuit eu cu Anglia prea mult, ori unii chiar nu au educatia necesara sa inteleaga anumiti factori moderni, aia e.

Un loc foarte special de vizitat este Isola Bella, o insulita la care se poate ajunge de pe tarm. Foarte, foarte aglomerat, se poate vizita pentru 4 euro. Peisaje dragute, terase, cafenele, o mare atat de limpede ca se pot vedea toti pestii, am avut si un soc cand mi s-au cerut 35euro pentru un sezlong, mi s-a parut mult prea piperat pretul, insa asa cum spuneam atata timp cat este saracie, probabil in sezon ridica preturile sa poata avea pentru tot anul. Oricum frumoasa locatie, foarte aglomerata, la terase am observat cu stupoare ca italienii au „boala” sa stea fara sa consume nimic, iar eu nu prea am rabdare cu asa ceva, asa ca pe sistemul cctv poate am accentuat din priviri, cu bun simt, ca daca NU consumi, nu poti lasa oameni care mananca, sa stai tu jos fara nimic…

Sicilia, antichitate, mireasma de porturi, Etna, Taormina, Messina, haosul din traficul Cataniei…. din pacate sub nivelul calitate pret. Cred ca un concediu de cateva zile este ok, insa pe o perioada lunga, parca devin agasante cantecele bisericesti, mirosul de saracie si preturile piperate inexplicabil.